cookies
Nasze „cookies“ będą ci smakować
Pliki cookie na stronie Muziker służą do tego, aby twoja wizyta u nas była zawsze przyjemnym doświadczeniem. Wyraź zgodę na używanie wszystkich plików cookie, klikając przycisk „Zgadzam się” lub wybierz w ustawieniach tylko te, które ci odpowiadają. Więcej informacji.

Jak wybrać monitor studyjny

09.02.2023
4 min czytania
Juraj Haruštiak
Monitory studyjne są standardem w każdym profesjonalnym lub domowym studiu nagrań. Wysokiej jakości monitory studyjne muszą wiernie i bez upiększeń odzwierciedlać nagrany dźwięk i być niezastąpionym pomocnikiem podczas miksowania nagrań muzycznych.
Jak wybrać monitor studyjny

Konwencjonalne głośniki hi-fi są zaprojektowane tak, aby uzyskać bardziej atrakcyjny dźwięk poprzez tłumienie i wychwytywanie niektórych pasm, więc nie nadają się do monitorowania dźwięku podczas nagrywania i postprodukcji dźwięku. Przeciwnie, monitory studyjne są zaprojektowane tak, aby generować szczegółowy, realistyczny dźwięk, zrównoważony w całym spektrum częstotliwości. Uwaga! Monitory studyjne mogą być sprzedawane osobno lub jako para.

Monitory pasywne vs. aktywne

Rozwiązanie tego dylematu może znacznie uprościć dalszą selekcję. Głośniki pasywne można łatwo zidentyfikować dzięki zaciskom kablowym z tyłu. Służą do podłączania przewodów ze wzmacniacza mocy. W przeciwieństwie do aktywnych nie mają wbudowanego w korpus wzmacniacza. Specjalną kategorią są modele określane jako bi-amping lub tri-amping. Każdy głośnik jest zasilany przez oddzielny wzmacniacz. Zaletą monitora pasywnego jest większa modułowość połączenia.

Chociaż generalnie łatwiej jest połączyć go z innymi urządzeniami, standardem większości badań jest obecnie aktywny monitor z wbudowanym wzmacniaczem. Podłączają się bezpośrednio do karty dźwiękowej lub miksera. Za wzmocnienie poszczególnych głośników odpowiada jeden wspólny lub kilka oddzielnych wzmacniaczy o różnej jakości

Konstrukcja zamknięta vs. konstrukcja z otworem basrefleksyjnym

Przy wyborze warto skupić się na samym rodzaju konstrukcji. W modelach z zamkniętą obudową ważną rolę odgrywa również powietrze wewnątrz, które porusza się pod wpływem membrany. Jednak powietrze to stawia większy opór, zwłaszcza gdy rozchodzą się częstotliwości basów, które następnie brzmią zbyt płasko. Dlatego profesjonalne studia preferują monitory z otworem bass reflex, który zwykle znajduje się z przodu lub z tyłu konstrukcji monitora.

Monitory bliskiego pola a monitory dalekiego pola i lokalizacja monitorów w pomieszczeniu

Na percepcję dźwięku wpływają nie tylko parametry monitora, ale przede wszystkim parametry pomieszczenia. Dźwięk odbija się od ścian i każdego mebla w pokoju. Idealnie jest ustawić monitor tak, aby słuchacz znajdował się w promieniu bezpośredniego pogłosu bez odbić od ścian. Im mniejsze pomieszczenie, tym mniejszy w nim promień pogłosu.

Głośnik należy ustawić w taki sposób, aby jego dźwięk był kierowany bezpośrednio do ucha słuchacza i nic w tym nie przeszkadzało. Zaleca się umieszczenie głośników na statywie lub powieszenie ich na ścianie. Idealne warunki uzyskuje się, równomiernie obracając oba głośniki w kierunku twarzy słuchacza, tak aby tylne krawędzie głośników tworzyły kąt około 60 stopni od wewnątrz. Monitory układamy tak, aby odsłuch odbywał się w promieniu bezpośredniego pogłosu, czyli ok. 1,2 m od głowy słuchacza i tak, aby monitory tworzyły z głową słuchacza trójkąt równoboczny. Monitory, których w ten sposób używamy, nazywane są monitorami bliskiego pola, czyli monitorami do odsłuchu z bliska.

Dobór wielkości głośników należy dostosować do wielkości pomieszczenia. Zbyt duży głośnik w małym pomieszczeniu spowoduje więcej problemów niż korzyści. Zbyt głośny dźwięk będzie odbijał się od ścian i przedmiotów w pomieszczeniu w niekontrolowany sposób, powodując jego znaczne zniekształcenia. Nasza rekomendacja może zapewnić podstawową orientację:

Rozmiar głośnika (cale)Minimalny rozmiar pomieszczenia (m)Moc głośnika (W)
3“ – 4“2,7 m x 2,1 m15 W – 30 W
4,5“ – 7“3,9 m x 3,0 m30 W – 60 W
8“ – 10“4,6 m x 3,0 m60 W – 100 W
10“ (+subwoofer)> 4,6 m x 3,0 m> 100 W

Szukając jednak idealnej pozycji do odsunięcia monitora od słuchacza, napotykamy problem z częstotliwościami basowymi. Te rozprzestrzeniają się w przestrzeni w znacznie bardziej niekontrolowany sposób. Oprócz bezpośredniego pogłosu monitorów bliskiego pola, intensywność częstotliwości basowych będzie się zmniejszać wraz ze wzrostem liczby metrów, a odbity dźwięk będzie ogólnie zbyt zniekształcony. Idealnym rozwiązaniem jest zatem połączenie monitorów bliskiego pola z monitorami dalekiego pola, które różnią się od monitorów bliskiego pola większą średnicą głośnika i większą mocą. Monitory dalekiego pola można umieścić od 0,6 m do 1,2 m za monitorami bliskiego pola, tak aby tworzyły jedną oś z monitorami bliskiego pola i głową słuchacza.

Na rozchodzenie się dźwięku największy wpływ mają parametry otoczenia, dlatego powinniśmy starać się jak najbardziej poprawić parametry pomieszczenia, w którym monitorujemy dźwięk. Niestety, tradycyjne, prostokątne rozmieszczenie nie pomaga w dobrym rozchodzeniu się dźwięku, a odbicia pojawiają się w postaci znacznego uwydatnienia lub tłumienia niektórych częstotliwości. Dlatego zalecamy poprawę akustyki pomieszczenia przez zastosowanie elementów akustycznych, do zainstalowania w rogach pomieszczenia pułapek basowych, a na ścianach paneli akustycznych lub dyfuzorów, a jeżeli monitory zostaną ustawione na stole, konieczne będą odpowiednie podkładki.

Płaska charakterystyka częstotliwościowa

Idealny dźwięk powinien być zrównoważony i jak najbardziej czysty na każdej częstotliwości. Czy nagranie jest zbyt basowe lub nie można dokładnie zidentyfikować niektórych nut? Prawdopodobnie będzie to wina monitora. Płaska charakterystyka częstotliwościowa najlepiej ujawnia swoją naturalną istotę w średnich częstotliwościach. Wokale, gitary, ale też np. werbel, który na wysokiej jakości monitorach zabrzmi konkretnie i żywo. W paśmie wysokich częstotliwości dominują dźwięki talerzy i hi-hatu. W tym paśmie dźwięk musi być ostry, ale nie „przesterujący”. Każdy wdech wokalisty powinien być rozpoznawalny w monitorach wysokiej jakości.

Podsumowanie

Wysokiej jakości monitory studyjne powinny brzmieć realistycznie i bez upiększeń. Ich dobór musi zależeć od parametrów pomieszczenia i muszą zostać prawidłowo rozmieszczone w pomieszczeniu. Ostrzeżenie! Nie wszystkie modele są dostępne jako para, niektóre są oferowane tylko jako sztuka. Wybór opcji można uprościć, wybierając przeceniony zestaw, który oprócz monitorów zawiera również inne kompatybilne wyposażenie studyjne, takie jak podkładki, karta dźwiękowa, słuchawki, kable, podstawki czy mikrofon.


Monitory studyjne