Konwencjonalne głośniki hi-fi są zaprojektowane tak, aby uzyskać bardziej atrakcyjny dźwięk poprzez tłumienie i wychwytywanie niektórych pasm, więc nie nadają się do monitorowania dźwięku podczas nagrywania i postprodukcji dźwięku. Przeciwnie, monitory studyjne są zaprojektowane tak, aby generować szczegółowy, realistyczny dźwięk, zrównoważony w całym spektrum częstotliwości. Uwaga! Monitory studyjne mogą być sprzedawane osobno lub jako para.
Rozwiązanie tego dylematu może znacznie uprościć dalszą selekcję. Głośniki pasywne można łatwo zidentyfikować dzięki zaciskom kablowym z tyłu. Służą do podłączania przewodów ze wzmacniacza mocy. W przeciwieństwie do aktywnych nie mają wbudowanego w korpus wzmacniacza. Specjalną kategorią są modele określane jako bi-amping lub tri-amping. Każdy głośnik jest zasilany przez oddzielny wzmacniacz. Zaletą monitora pasywnego jest większa modułowość połączenia.
Chociaż generalnie łatwiej jest połączyć go z innymi urządzeniami, standardem większości badań jest obecnie aktywny monitor z wbudowanym wzmacniaczem. Podłączają się bezpośrednio do karty dźwiękowej lub miksera. Za wzmocnienie poszczególnych głośników odpowiada jeden wspólny lub kilka oddzielnych wzmacniaczy o różnej jakości
Przy wyborze warto skupić się na samym rodzaju konstrukcji. W modelach z zamkniętą obudową ważną rolę odgrywa również powietrze wewnątrz, które porusza się pod wpływem membrany. Jednak powietrze to stawia większy opór, zwłaszcza gdy rozchodzą się częstotliwości basów, które następnie brzmią zbyt płasko. Dlatego profesjonalne studia preferują monitory z otworem bass reflex, który zwykle znajduje się z przodu lub z tyłu konstrukcji monitora.
Monitory bliskiego pola a monitory dalekiego pola i lokalizacja monitorów w pomieszczeniu
Na percepcję dźwięku wpływają nie tylko parametry monitora, ale przede wszystkim parametry pomieszczenia. Dźwięk odbija się od ścian i każdego mebla w pokoju. Idealnie jest ustawić monitor tak, aby słuchacz znajdował się w promieniu bezpośredniego pogłosu bez odbić od ścian. Im mniejsze pomieszczenie, tym mniejszy w nim promień pogłosu.
Głośnik należy ustawić w taki sposób, aby jego dźwięk był kierowany bezpośrednio do ucha słuchacza i nic w tym nie przeszkadzało. Zaleca się umieszczenie głośników na statywie lub powieszenie ich na ścianie. Idealne warunki uzyskuje się, równomiernie obracając oba głośniki w kierunku twarzy słuchacza, tak aby tylne krawędzie głośników tworzyły kąt około 60 stopni od wewnątrz. Monitory układamy tak, aby odsłuch odbywał się w promieniu bezpośredniego pogłosu, czyli ok. 1,2 m od głowy słuchacza i tak, aby monitory tworzyły z głową słuchacza trójkąt równoboczny. Monitory, których w ten sposób używamy, nazywane są monitorami bliskiego pola, czyli monitorami do odsłuchu z bliska.
Dobór wielkości głośników należy dostosować do wielkości pomieszczenia. Zbyt duży głośnik w małym pomieszczeniu spowoduje więcej problemów niż korzyści. Zbyt głośny dźwięk będzie odbijał się od ścian i przedmiotów w pomieszczeniu w niekontrolowany sposób, powodując jego znaczne zniekształcenia. Nasza rekomendacja może zapewnić podstawową orientację: