Kod produktu: TY-312CE | ID: 217601
Gitara elektroakustyczna, marki Taylor, z serii 300, i typem korpusu Grand Concert z wycięciem/Cutaway. Tył oraz boczki są wykonane z litego drewna mahoniu afrykańskiego. Korpus ożyłkowany jest estetycznym, białym, plastikowym bindingiem. Płyta wierzchnia to lite drewno, jakim jest świerk sitkajski, zapowiada świetne rezultaty brzmieniowe. W odróżnieniu od tyłu i boków, które są matowe, płyta wierzchnia wykończona jest na wysoki połysk. W pobliżu otworu rezonansowego znajdziemy ochronną płytkę o charakterystycznym dla firmy Taylor kształcie. Mostek został wykonany z hebanu i wyposażony w podstawek z doskonałego tworzywa Tusq. Kołki mocujące struny zrobione są ze zwykłego plastiku - przy tej klasie instrumentu oczekiwalibyśmy raczej hebanowych.
Gryf zrobiono z tropikalnego mahoniu amerykańskiego i złożony jest
on z trzech części (posiada doklejoną stopkę i główkę). Sposób
zamocowania gryfu jest dość oryginalny i stanowi patent firmy Taylor.
Jest przykręcony do korpusu za pomocą śrub, jest jednak tak dokładnie
wpasowany, że wygląda jak wklejony. Specjalna konstrukcja gryfu i
kieszeni powoduje, że w przyszłości nie doświadczymy tzw. "garbu" w
okolicach 14 progu. W większości modeli gitar akustycznych gryf posiada
sporą grubość, ale tylko do momentu połączenia z korpusem. Od krawędzi
korpusu biegnie już tylko sama, cienka podstrunnica, która następnie
przyklejona jest do płyty wierzchniej. W instrumentach Taylora gryf
zbrojony jest na całej swojej długości (jak w gitarach elektrycznych).
Wykonana jest także kieszeń w korpusie, której długość równa jest
długości biegnącego przez płytę wierzchnią gryfu. Po skręceniu gryfu z
korpusem podstrunnica nie ma bezpośredniego kontaktu z płytą wierzchnią,
niezależnie więc od pracy topu i ewentualnych deformacji gryf pozostaje
zawsze prosty. Podstrunnica zrobiona jest z hebanu i posiada 20 progów
typu Medium. Progi są świetnie wykonane - idealnie wypolerowane i
wykończone na końcach.
Główka posiada palisandrowy fornir na
wierzchu i została doklejona do gryfu. Wklejenie to wykonane zostało na
wysokości siodełka metodą opartą na takiej samej zasadzie jak np. ściany
kolumny głośnikowej - na zatrzask. W ten sposób uzyskano doskonałe
wzmocnienie najsłabszego punktu w szyjce, co zmniejsza szanse na jej
złamanie.
Gitara Taylor 312CE posiada pręt do regulacji krzywizny
gryfu z nakrętką zlokalizowaną na główce. Dostęp do niej został zakryty
palisandrową płytką. Główka posiada chromowane, zamknięte klucze w
układzie po 3 na stronę, które pracują płynnie i bez luzów. Kilka słów
należy powiedzieć także o siodełku szyjki. Wykonane z tego samego
tworzywa (Tusq) jak podstawek, jest idealnie wpasowane w szyjkę i - co
najważniejsze - perfekcyjnie nacięte, co powoduje, że struny zawieszone
są w idealnym odstępie od pierwszego progu. Gitara posiada układ
elektryczny nazwany Taylor Expression System™. Składa się on z
przetwornika piezo, umieszczonego pod podstawkiem, oraz preampu. Preamp
składa się z trzech potencjometrów - głośności, basu i sopranu.
Dodatkowo wyposażono go w przełącznik zmiany fazy, do którego dostęp
mamy przez otwór rezonansowy gitary. Sam preamp montowany jest
stosunkowo mało inwazyjną metodą (w boku gitary wywiercone są jedynie
trzy niewielkie otworki na potencjometry). Dzięki temu uniknięto
wycinania dużego otworu, który nie pozostaje obojętny na brzmienie
gitary. Układ elektroniki zasilany jest baterią 9V, którą montujemy w
specjalnym module połączonym z gniazdem wyjściowym i zaczepem na pasek.
Jest to następne rozwiązanie pozwalające uniknąć niepożądanego wycinania
dużych otworów w pudle rezonansowym.
Gitara dostarczana jest z
fabrycznie założonymi, doskonałymi strunami firmy Elixir. Z pewnością
przyczynia się to do tego, że instrument bardzo dobrze stroi nawet w
wysokich pozycjach. Każdy, kto kiedykolwiek grał na gitarach tej firmy,
wie, że oferują one specyficzne brzmienie, określane często jako
nowoczesne, z przewagą wysokiego pasma. Brzmienie jest bardzo
przestrzenne i szerokie, z niesamowitą wręcz dynamiką. Wysokie tony to
domena Taylorów - w tym egzemplarzu są one dobrze zarysowane, ale nie za
ostre. Podczas gry palcami brzmią krystalicznie czysto, a podczas
używania kostki dodają do akordów powietrza. Doskonale brzmi także
środek pasma, co powoduje, że gitara jest nadspodziewanie głośna jak na
swoje gabaryty. Podczas gry solowej każdy dźwięk posiada dużą energię i
siłę przebicia. Na uwagę zasługuje też naprawdę imponująca selektywność
przy grze akordowej palcami. Częstotliwości nie zlewają się, mamy
wrażenie świetnej czytelności poszczególnych dźwięków.
Zastosowanie
do budowy płyty wierzchniej świerku sitkajskiego spowodowało, że gitara
bez problemu radzi sobie z mocnym atakiem twardej kostki. Nawet podczas
bardzo mocnego kostkowania odnosi się wrażenie, że instrument może
zagrać jeszcze głośniej, z jeszcze większą dynamiką. Lekki niedosyt
wzbudzają tylko tony niskie. Jak na konstrukcję Grand Concert, z
wycięciem (cutaway), 312CE ma bardzo zrównoważony bas. Oscyluje on
gdzieś w okolicy najniższego środka i raczej może nie zadowolić osoby
szukające mocnego uderzenia strun basowych. Trzeba jednak powiedzieć, że
ogólne brzmienie instrumentu jest bardzo zbalansowane, co jest
wartością poszukiwaną i nieczęsto spotykaną nawet wśród droższych
instrumentów.
Elektronika, to uproszczona wersja słynnego ES
System. Brzmienie przetwornika piezo jest charakterystyczne dla tego
typu pickupów - płaskie i zapiaszczone w górze pasma. Preamp z podwójną
regulacją barwy dźwięku zapewnia co prawda swobodną i nieskomplikowaną
ingerencję w brzmienie, emituje jednak dość sporo szumów. Dobrym
pomysłem jest zamontowanie przełącznika fazy. Działa doskonale,
pozwalając w jednej chwili wyeliminować pojawiające się na scenie
sprzężenie. Zamontowano go wewnątrz instrumentu. Pojawienie się
sprzężenia wymusza szybką reakcję - sięganie przez otwór rezonansowy do
wnętrza gitary nie jest zbyt proste ani szybkie, co znacznie obniża
funkcjonalność tego rozwiązania.
Parametry techniczne
- boki i plyta spodnia lity mahoń afrykański
- ilość progow 20
- ożebrowanie-Standard II cutaway-kształt Venetian struny-Elixir Nanoweb binding-czarny
- kolor naturalny
- ksztalt pudla Grand Concert Cutaway
- menzura 24 7/8"
- mostek heban, siodełko TUSQ
- plyta rezonansowa lity świerk sitka
- podstrunnica heban
- przedwzmacniacz Taylor Expression System
- szyjka mahoń amerykański
- wykonczenie lakier, boki i płyta spodnia-mat
- wyposażenie dodatkowe futerał Taylor Hardshell
Parametry i specyfikacje
Zalecane akcesoria