Kod produktu: TY-316E | ID: 217594
Gitara elektroakustyczna, marki Taylor, z serii 300, i typem korpusu Grand Symphony bez wycięcia. Tył oraz boczki są wykonane z drewna Sapele. Korpus ożyłkowany jest estetycznym, czarnym plastikowym bindingiem. Płyta wierzchnia to lite drewno, jakim jest świerk sitkajski, zapowiada świetne rezultaty brzmieniowe. W odróżnieniu od tyłu i boków, które są matowe, płyta wierzchnia wykończona jest na wysoki połysk. W pobliżu otworu rezonansowego znajdziemy ochronną płytkę o charakterystycznym dla firmy Taylor kształcie. Mostek został wykonany z hebanu i wyposażony w podstawek z doskonałego tworzywa Tusq.
Gryf zrobiono z tropikalnego mahoniu amerykańskiego i złożony jest
on z trzech części (posiada doklejoną stopkę i główkę). Sposób
zamocowania gryfu jest dość oryginalny i stanowi patent firmy Taylor.
Jest przykręcony do korpusu za pomocą śrub, jest jednak tak dokładnie
wpasowany, że wygląda jak wklejony. Specjalna konstrukcja gryfu i
kieszeni powoduje, że w przyszłości nie doświadczymy tzw. "garbu" w
okolicach 14 progu. W większości modeli gitar akustycznych gryf posiada
sporą grubość, ale tylko do momentu połączenia z korpusem. Od krawędzi
korpusu biegnie już tylko sama, cienka podstrunnica, która następnie
przyklejona jest do płyty wierzchniej. W instrumentach Taylora gryf
zbrojony jest na całej swojej długości (jak w gitarach elektrycznych).
Wykonana jest także kieszeń w korpusie, której długość równa jest
długości biegnącego przez płytę wierzchnią gryfu. Po skręceniu gryfu z
korpusem podstrunnica nie ma bezpośredniego kontaktu z płytą wierzchnią,
niezależnie więc od pracy topu i ewentualnych deformacji gryf pozostaje
zawsze prosty. Podstrunnica zrobiona jest z hebanu i posiada 20 progów
typu Medium. Progi są świetnie wykonane - idealnie wypolerowane i
wykończone na końcach.
Gitara Taylor 316E posiada pręt do
regulacji krzywizny gryfu z nakrętką zlokalizowaną na główce. Dostęp do
niej został zakryty palisandrową płytką. Główka posiada chromowane,
zamknięte klucze w układzie po 3 na stronę, które pracują płynnie i bez
luzów. Kilka słów należy powiedzieć także o siodełku szyjki. Wykonane z
tego samego tworzywa (Tusq) jak podstawek, jest idealnie wpasowane w
szyjkę i - co najważniejsze - perfekcyjnie nacięte, co powoduje, że
struny zawieszone są w idealnym odstępie od pierwszego progu. Gitara
posiada układ elektryczny nazwany Taylor Expression System™. Składa się
on z przetwornika piezo, umieszczonego pod podstawkiem, oraz preampu.
Preamp składa się z trzech potencjometrów - głośności, basu i sopranu.
Dodatkowo wyposażono go w przełącznik zmiany fazy, do którego dostęp
mamy przez otwór rezonansowy gitary. Sam preamp montowany jest
stosunkowo mało inwazyjną metodą (w boku gitary wywiercone są jedynie
trzy niewielkie otworki na potencjometry). Dzięki temu uniknięto
wycinania dużego otworu, który nie pozostaje obojętny na brzmienie
gitary. Układ elektroniki zasilany jest baterią 9V, którą montujemy w
specjalnym module połączonym z gniazdem wyjściowym i zaczepem na pasek.
Jest to następne rozwiązanie pozwalające uniknąć niepożądanego wycinania
dużych otworów w pudle rezonansowym.
Gitara dostarczana jest z
fabrycznie założonymi, doskonałymi strunami firmy Elixir. Z pewnością
przyczynia się to do tego, że instrument bardzo dobrze stroi nawet w
wysokich pozycjach. Każdy, kto kiedykolwiek grał na gitarach tej firmy,
wie, że oferują one specyficzne brzmienie, określane często jako
nowoczesne, z przewagą wysokiego pasma. Brzmienie jest bardzo
przestrzenne i szerokie, z niesamowitą wręcz dynamiką. Wysokie tony to
domena Taylorów - w tym egzemplarzu są one dobrze zarysowane, ale nie za
ostre. Podczas gry palcami brzmią krystalicznie czysto, a podczas
używania kostki dodają do akordów powietrza. Doskonale brzmi także
środek pasma, co powoduje, że gitara jest nadspodziewanie głośna jak na
swoje gabaryty. Podczas gry solowej każdy dźwięk posiada dużą energię i
siłę przebicia. Na uwagę zasługuje też naprawdę imponująca selektywność
przy grze akordowej palcami. Częstotliwości nie zlewają się, mamy
wrażenie świetnej czytelności poszczególnych dźwięków.
Zastosowanie
do budowy płyty wierzchniej świerku sitkajskiego spowodowało, że gitara
bez problemu radzi sobie z mocnym atakiem twardej kostki. Nawet podczas
bardzo mocnego kostkowania odnosi się wrażenie, że instrument może
zagrać jeszcze głośniej, z jeszcze większą dynamiką. Lekki niedosyt
wzbudzają tylko tony niskie. Jak na konstrukcję Grand Symphony, bez
wycięcia (cutaway), 316E ma bardzo zrównoważony bas. Oscyluje on gdzieś w
okolicy najniższego środka i raczej może nie zadowolić osoby szukające
mocnego uderzenia strun basowych. Trzeba jednak powiedzieć, że ogólne
brzmienie instrumentu jest bardzo zbalansowane, co jest wartością
poszukiwaną i nieczęsto spotykaną nawet wśród droższych instrumentów.
Elektronika,
to uproszczona wersja słynnego ES System. Brzmienie przetwornika piezo
jest charakterystyczne dla tego typu pickupów - płaskie i zapiaszczone w
górze pasma. Preamp z podwójną regulacją barwy dźwięku zapewnia co
prawda swobodną i nieskomplikowaną ingerencję w brzmienie, emituje
jednak dość sporo szumów. Dobrym pomysłem jest zamontowanie przełącznika
fazy. Działa doskonale, pozwalając w jednej chwili wyeliminować
pojawiające się na scenie sprzężenie. Zamontowano go wewnątrz
instrumentu. Pojawienie się sprzężenia wymusza szybką reakcję - sięganie
przez otwór rezonansowy do wnętrza gitary nie jest zbyt proste ani
szybkie, co znacznie obniża funkcjonalność tego rozwiązania.
Parametry techniczne
Shape: Grand Symphony
Top: Sitka Spruce
Back/Sides: Sapele
Neck/Heel: Mahogany
Neck Width: 44,5 mm
Radius: 381 mm
Scale Length: 647,7 mm
Fingerboard: Ebony
Fingerboard Inlays: Small Dots
Bridge: Ebony
Nut and Saddle: Tusq
Tuners: Chrome Die-Cast
Pickguard: Tortoise
Electronics: Taylor Expression System 2
Strings: Elixir Medium Gauge
Includes Taylor Standard Hardshell Case
Parametry i specyfikacje
Zalecane akcesoria