Kod produktu: FIREFACE-UFX | ID: 230919
To nowy, flagowy produkt firmy RME. 60 kanałów audio [analog, ADAT, SPDIF] , cyfrowo kontrolowane hi-endowe preampy [klasa Micstasy], referencyjnej klasy układy konwertujące sygnał [technologia z RME ADI-8QS] z dokładnością 24-bity / 192 kHz, wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, podwójne wyjście słuchawkowe z niezależną regulacją wzmocnienia, rewolucyjny TotalMIX FX oraz możliwość rejestracji na nośnikach pamięci flash / HDD sprawiają, że jest to najbardziej uniwersalny i zarazem nowatorski interfejs audio na świecie.
Wejścia i wyjścia.
RME Fireface UFX oferuje 60 kanałów audio, 30
wejść / 30 wyjść. Wszystkie wejścia i wyjścia mogą być użyte
jednocześnie umożliwiając zapis z 12 analogowych oraz 18 cyfrowych
kanałów na 30 osobnych śladach dowolnego rejestratora wielośladowego.
Poniżej ilość dostępnych kanałów w zależności od wybranej częstotliwości
próbkowania.
Sekcja analogowa.
Do dyspozycji jest 12
kanałów wejściowych i 12 kanałów wyjściowych. Na wejścia składają się
złącza TRS [duży jack] zlokalizowane z tyłu interfejsu oraz XLR z
przodu. Wyjścia to z kolei złącza monitorowe XLR, liniowe TRS oraz dwa
słuchawkowe z niezależną regulacją głośności. Jakość przetwarzania audio
Fireface UFX potwierdza filozofię firmy RME, że dobry konwerter nie
powinien wnosić nic do rejestrowanego sygnału ani nic z niego zabierać.
Takie właśnie są konwertery AD/DA opisywanego interfejsu; zapisują
dźwięk taki jaki on jest w rzeczywistości i odtwarzają to co
rzeczywiście "dzieje" się wewnątrz nagrania audio.
Wyjścia RME
Fireface UFX osiągają dynamikę rzędu 118 dBA! Hi-endowe parametry toru
audio opisywanego urządzenia to efekt wykorzystania sprawdzonych
technologi z innych urządzeń RME. Projektując wejściowy tor analogowy
Fireface UFX inżynierowie RME skorzystali rozwiązań zawartych w RME
ADI-8 QS! Dla wyjść analogowych pierwowzorem była nowa seria konwerterów
M-32 DA. Oba rozwiązania gwarantują transparentność i przede wszystkim
minimalne zniekształcenia i szumy własne. Dla każdego wejścia i wyjścia
można indywidualnie ustawić poziomy sygnału zgodne z przyjętymi
standardami studyjnymi czyli -10dBV, +4dBu, HiGain. Dodatkowo dla
wyjścia głównego XLR dostępny jest poziom 24dBu.
Preampy mikrofonowo-instrumentalne.
RME
Fireface UFX ma wbudowane najwyższej klasy przedwzmacniacze
mikrofonowo-instrumentalne dostępne do tej pory tylko w interfejsie RME
Micstasy. Ich w pełni symetryczna konstrukcja oraz nowa technologia
równoległej konwersji sprawiają, że opisywane preampy mają extremalnie
niskie zniekształcenia, szumy własne i idealnie liniową charakterystykę
pasma przenoszenia. Działają każdy niezależnie w dwóch trybach:
mikrofonowym oraz instrumentalnym [Hi-Z]. Bez problemu można więc do
nich podłączyć mikrofony pojemnościowe, dynamiczne, gitarę basową lub
elektryczną. Kontrolowane są cyfrowo w zakresie do 65dB w krokach co
1dB.
Technologia równoległej konwersji polega na tym, że
pojedynczy kanał przetwarzany jest nie jak dotychczas przez jeden
konwerter a równolegle przez dwa układy konwertujące. Rezultatem jest
znacznie zwiększona dynamika wejścia i referencyjna jakość brzmienia.
Sekcja cyfrowa.
Jeśli
liczba dostępnych złączy analogowych jest niewystarczająca, do
opisywanego interfejsu za pomocą portów ADAT można podłączyć 2
konwertery po 8 wejść / wyjść każdy np. RME ADI-8QS [8 I/O] lub RME
Octamic II [8 przedwzmacniaczy mikrofonowych]. Oba porty mogą pracować w
trybie 24-bity/192kHz [S/MUX] Złącze ADAT numer 2 może również pracować
w trybie SPDIF. Idealnym rozwiązaniem do podłączenia np. zewnętrznego
procesora efektów będzie wykorzystanie złącza AES/EBU. Całość sekcji
cyfrowej dopełnia złącze Word Clock dla perfekcyjnej synchronizacji przy
połączeniach RME Fireface UFX z zewnętrznymi w/w urządzeniami.
TotalMix FX - rewolucyjny mikser w nowej odsłonie.
TotalMix
już dawno został okrzyknięty majstersztykiem wśród aplikacji tego typu,
jednak programiści RME nie spoczęli na laurach i zdecydowali się
zaproponować coś naprawdę idealnego. W końcu lepsze jest wrogiem
dobrego... Oparty od procesor DSP karty pozwala na dowolny i w pełni
niezależny sprzętowy routing sygnałów wszystkich 30 wejść i 30 wyjść
opisywanego Fireface UFX. TotalMix FX umożliwia również stworzenie 15
stereofonicznych submixów oraz ma wbudowane zaawansowane opcje
monitoringu [Control Room].
Nowy TotalMix FX przywodzi na myśl
cyfrowe konsolety mikserskie gdyż oprócz podobnej formy zawiera
charakterystyczny dla nich zestaw procesorów i funkcji. Do dyspozycji
są: 3-zakresowy EQ parametryczny, filtr górnoprzepustowy, kompresor /
expander, leveler, przełącznik odwrócenia fazy, panorama z regulowaną
szerokością, przełącznik mono / stereo oraz efekty delay i reverb. Każdy
fizyczny kanał wejściowy RME Fireface UFX ma wbudowany zestaw w/w
procesorów z gotowymi presetami dla każdego z nich. Działają niezależnie
i są "przeliczane" przez 2 wewnętrzne procesory DSP opisywanego
interfejsu audio. Nie ma mowy o żadnym obciążeniu procesora CPU
komputera, nie ma mowy o żadnej latencji - wszystko oczywiście w
rozdzielczości 24-bity/192kHz.
Dla przykładu: przy rozdzielczości
48 kHz można aktywować 60 EQ, 34 filtry górnoprzepustowe oraz efekt
delay. Z kolei przy włączonym efekcie reverb equalizację można uaktywnić
na 46 kanałach a filtr górno przepustowy na 32. Specjalny układ
monitorujący zużycie DSP zapobiega przeciążeniu całego systemu.
W
momencie gdy kilkadziesiąt użytych procesorów zużywa całą moc DSP,
TotalMix FX reaguje wyłączając dany procesor lub kilka procesorów. Ta
sama sytuacja ma miejsce w chwili gdy przełączamy RME Fireface UFX na
wyższe częstotliwości próbkowania. Należy podkreslić, że nie wpływa to w
żaden negatywny sposób na jakość i ciągłość odtwarzanego sygnału.
Zaawansowane
opcje routingu TotalMix FX, jego elastyczność oraz sekcja efektów
sprawiają, że ta aplikacja w połączeniu z Fireface UFX z powodzeniem
mogą zastąpić mikser i być "centrum dowodzenia" dowolnej konfiguracji
scenicznej lub studyjnej. Gotowe ustawienia TotalMix FX można zapisać w 6
komórkach pamięci i wywołać je w ułamku sekundy z poziomu TotalMix FX w
komputerze lub z poziomu Fireface UFX nawet przy wyłączonym
komputerze(!). Aplikacja TotalMIX może być również sterowana za pomocą
zewnętrznego kontrolera midi zgodnego z Mackie Control.
Rejestracja na pamięci typu HDD / flash.
RME
Fireface UFX może pełnić również rolę rejestratora wielościeżkowego.
Wiadomo jak ulotne są pomysły muzyczne i że najlepsze przychodzą zwykle
wtedy gdy komputer jest wyłączony. Na przenośnej pamięci flash [pendrive] lub dysku twardym można
zapisać sygnał z dowolnego wejścia RME Fireface UFX lub kilku wejść.
Można również odtwarzać zapisany materiał. W chwili obecnej funkcja ta
jest wyłączona i będzie dostępna wraz z następnym uaktualnieniem
firmware opisywanego urządzenia.
Wyświetlacz LCD.
Na
przednim panelu opisywanego interfejsu znajduje się wielofunkcyjny,
wysokiej rozdzielczości wyświetlacz LCD. Umożliwia on pełną kontrolę
ustawień urządzenia co jest pomocne zwłaszcza w trybie "stand alone". Po
przełączeniu wyświetlacza w tryb "Meters" pokazuje on wszystkie poziomy
sygnału na wejściach i wyjściach dzięki czemu użytkownik w warunkach
"Live" może szybko zorientować się np. który kanał jest źle wysterowany.
Zbyt wysoki poziom sygnału jest wyświetlany w formie czerwonego
wskaźnika.
Do
tej pory standard USB uważany był za nieprofesjonalny, dlaczego?
Ponieważ wszystkie dotychczasowe, wielokanałowe interfejsy audio innych
producentów miały problemy z pracą na niskich latencjach czego efektem
były trzaski lub całkowita utrata synchronizacji. Teraz to już historia -
RME zmienia tę postać rzeczy. Nie dość, że nowe interfejsy USB pracują
na minimalnych latencjach to ich osiągi w tym zakresie zbliżają się do
wydajności osiąganej przez wewnętrzne karty dźwiękowe dedykowane
magistrali PCI lub PCI-Express. Tego jeszcze nie było i jest to kolejna
bariera, którą łamie RME.
Firma RME słynie również z nowatorskich
rozwiązań oraz z faktu projektowania swoich własnych chipsetów do
komunikacji USB, FireWire montowanych w swoich urządzeniach. RME
Fireface UFX nie jest tu wyjątkiem. Producent zastosował tu
zaprojektowany przez inżynierów RME chipset USB pozwalający na wydajną
komunikację pomiędzy opisywanym interfejsem a komputerem. Tam gdzie inni
producenci kart stosują standardowe, tanie układy innych podwykonawców,
RME montuje swoje rozwiązania dzięki czemu praca na minimalnych
latencjach zarezerwowanych dotychczas tylko dla wewnętrznych kart RME
staje się możliwa!
Dane techniczne:
- 12 kanałów analogowych I/O,
- referencyjne przetwarzanie audio 24-bity/192kHz, dynamika 118dBA,
- 4 referencyjne preampy mikrofonowe z podwójnym przetwarzaniem AD,
- złącze AES/EBU I/O,
- 2x ADAT I/O, SPDIF I/O [optyczny],
- 2x MIDI I/O,
- port USB / Firewire do komunikacji z komputerem,
- 3 wielofunkcyjne pokrętła, w tym regulacja głośności na sumie,
- możliwość rejestracji audio na pamięci flash / HDD,
- zaawansowana konsola TotalMix FX z sekcją procesorów audio,
- 2 procesory DSP,
- praca na ekstremalnie niskich latencjach – 12 sampli!,
- oprogramowanie do analizy audio - DigiCheck,
Parametry i specyfikacje