EVH 5150 III 2x12 Tube Combo Ivory
Kod produktu: 225-4006-410 | ID: 220405
Najnowsza odsłona comba EVH 5150 III to w pełni lampowy, profesjonalny wzmacniacz zbudowany według dokładnych wskazówek Edwarda Van Halena - jednej z autentycznych, żyjących legend rockowej gitary. Ładne barwy czyste w połączeniu z rewelacyjnym, szczególnie na kanale drugim, brzmieniem rockowym, powinny usatysfakcjonować nawet najwybredniejszych miłośników słynnego "brown soundu". Bezkompromisowa konstrukcja i wyróżniający się design dopełniają klasowej całości. Na koniec trzeba wspomnieć, że na gitarzystów szanujących kręgosłup i nie mających jeszcze własnego technicznego czeka też niemal bliźniacza wersja head, w której nie znalazła się jednakże bardzo przydatna, płynna regulacja mocy.
EVH 5150III to w pełni lampowe combo napędzane aż 7 lampami JJ ECC83
(12AX7) w preampie oraz parą JJ 6L6, generującą pełne 50W mocy.
Wzmacniacz zamknięty jest w okazałej obudowie wykonanej ze sklejki
brzozowej i wykończonej skóropodobnym materiałem w kolorze kości
słoniowej. Spora wysokość dobiegająca 65 cm idzie w parze z niemałą wagą
comba, wynoszącą ponad 38 kg. Wyrażenie 'niemałą' użyte jest dosyć
pobłażliwie, bo własnoręczne, "jednoosobowe" przeniesienie wzmacniacza
jest nie lada wyczynem. Co prawda po bokach zamontowano rączki (które
wydają się nawet za delikatne na tą konstrukcję), ale nie zawsze mamy
pod ręką kogoś do pomocy. Na osłodę w komplecie znajdują się cztery,
bardzo wygodnie wciskane od spodu kółka, pozwalające na dosyć komfortowe
przemieszczanie po płaskiej powierzchni. Czarny, pleciony grill z
owalnym logo EVH na środku, osłania dwa 12-calowe głośniki Celestion
G12M, czyli słynne Greenbacki. Całość wizualnie prezentuje się wyjątkowo
dobrze, uzupełniana jeszcze długim szeregiem białych gałek typu
'chicken' znajdujących się na umieszczonym z przodu panelu sterującym.
Combo
EVH 5150III dysponuje trzema kanałami, z których pierwsze dwa, obok
regulatorów GAIN i VOLUME, dzielą wspólną korekcję LOW, MID, HIGH. Praca
kanału czystego sygnalizowana jest zielonym kolorem diody, a do kanału
drugiego przynależy dioda niebieska. Dedykowany przycisk przełącza
pomiędzy tymi barwami. Kanał trzeci, załączany drugim przyciskiem
SELECT, wskazywany jest czerwonym kolorem diody i posiada bliźniaczy
układ potencjometrów. Ostatnia w rzędzie gałka PRESENCE to regulacja
najwyższej góry dla całego wzmacniacza. Całość panelu uzupełniają
jeszcze dwa regulatory REVERB i POWER LEVEL. Pierwszy odpowiada za
poziom wbudowanego pogłosu, a drugi jest niezwykle użytecznym
regulatorem mocy wyjściowej od 1 W do 50 W. Oznacza to, że możemy
ustawić niską głośność końcową zachowując pełny, lampowy charakter
brzmienia. To rodzaj wbudowanego "power breakera", który działa znacznie
skuteczniej od klasycznej regulacji Master Volume. Praca wzmacniacza
sygnalizowana jest dużą, znajdującą się obok tej pary potencjometrów,
czerwoną lampką.
Combo EVH 5150III jest głośne i odpowiednio
nasycona barwa czysta przekracza możliwości domowego zacisza. Na
koncercie wzmacniacz odzywa się pełną barwą. Przy gainie odkręconym na
1/3 skali pojawia się już lekki, przełamujący drive. Brzmienie ma lekko
podcięty środek, ale krystaliczna góra i pełny dół po dodaniu RESONANCE
tworzą przebijającą się i bardzo dynamiczną barwę, która ładnie ścisza
się i wyczyszcza w razie potrzeby gałką VOLUME gitary. Przechodzimy do
sedna tej konstrukcji, czyli barw przesterowanych. Kanał drugi można
potraktować jako barwę crunch, jednak to właśnie on jest wizytówką
wzmacniacza EVH. Przy GAIN na godzinie 9:00 mamy już całkiem nasycony,
wspomniany blues-rockowy crunch, rewelacyjnie reagujący na artykulację.
Ładny, przebijający się środek pasma charakteryzuje cały zakres gainu,
który przy ustawieniu na połowę daje nasyconą, rockową barwę z niemal
idealnym stosunkiem miękkiego palm-mutingu do ciągnącego sustain w
solówkach środka. Harmoniczne są dobrze słyszalne, barwa jest selektywna
i ma charakterystyczny kontur Eddiego - "brown sound" w czystej
postaci. Po zwiększeniu gainu rośnie kompresja, zachowując klarowne,
dynamiczne i bardzo rasowe, rockowe brzmienie.
Ściągniecie
głośności w gitarze pozwala na uzyskanie nieco cichszej, ale bardzo
ciepłej, niemal czystej barwy. Tu już, podobnie jak i na kanale trzecim,
bardzo ładnie działa regulacja mocy, pozwalając na grę nasyconym
przesterem nawet na głośności pokojowej. Tak ładnego palm-mutingu przy
tak cichym graniu nie spotkałem jeszcze w żadnym wzmacniaczu lampowym
(oczywiście dysponującym regulacją Master Volume). Jedynym minusem jest
wspólna korekcja z kanałem czystym i trochę zbyt mocny skok głośności
przy przełączeniu barwy. Większa 100-watowa wersja posiada oddzielną
regulację prezencji dla każdego kanału. Włączamy kanał trzeci. Zapala
się czerwona lampka i od razu wchodzimy na bezkompromisowy przester.
Przy gałce GAIN ustawionej na wspomnianą już wcześniej godzinę 9:00
wzmacniacz odzywa się mocnym, nasyconym distortion, a lżejszą barwę typu
crunch uzyskamy w zasadzie tylko operując gałką głośności gitary. Ale
za to w górę skali mamy gainu aż nadto.
W połowie ustawienia
tego potencjometru dysponujemy już solowym soundem, który porównać można
do mocno dopalonego boosterem lub kostką overdrive, przesterowanego
kanału "klasycznego" wzmacniacza. Samo brzmienie w porównaniu do kanału 2
jest bardziej skompresowane, ma lekko wycofany środek dający wrażenie
większej miękkości w ataku, a harmoniczne dźwięku same wyskakują spod
kostki. Tu również idealnie odzywają się riffy z palm-mutingiem, chociaż
przy mocniejszym odkręceniu GAIN można mieć problem z okiełznaniem
pojawiających się szumów - odpowiednia bramka rozwiązuje problem, jednak
nawet przed połową skali saturacja dla wielu gitarzystów może okazać
się zbyt duża. Po dodaniu RESONANCE i prezencji oraz podcięciu środka
brzmieniem nie pogardzą nawet miłośnicy ciężkich odmian metalu, chociaż
odpowiedź na atak przy riffach jest tu nieco wolniejsza. Obsługiwany
footswitchem, pokładowy pogłos ładnie uzupełnia możliwości brzmieniowe
testowanego comba. Co ciekawe w wersji head mamy zamiast tego możliwość
włączania i wyłączania pętli efektów, co dla części gitarzystów może
okazać się bardziej przydatnym rozwiązaniem.
Specyfikacja
Moc: 50W
Lampy: 2 × JJ6L6, 7 × JJECC83 (12AX7)
Kanały: 3
Głośniki: 2 × Celestion G12M
Regulatory: GAIN, LOW, MID, HIGH,
VOLUME (wspólne dla kanału 1 i 2),
GAIN, LOW, MID, HIGH, VOLUME
(kanał 3), PRESENCE, RESONANCE, REVERB, POWER LEVEL
Przyłącza: INSERT, HEADPHONES, MIDI IN, FOOTSWITCH, SEND, RETURN, PREAMP OUT, SPEAKER OUT (4/8/16 Ohm)
Wyposażenie: 4-przyciskowy footswitch, kółka
Wymiary: 70 × 30,4 × 63,5 cm (bez kółek)
Waga: 38,1 kg.
Parametry i specyfikacje
Zalecane akcesoria