Kod produktu: STAGE2-EX-Compact | ID: 221389
Nord Stage Ex jest jednym z najczęściej używanych klawiatur. Jest instrumentem funkcjonalnym, prostym w obsłudze, wiernie emulującym instrumenty elektroakustyczne. Wyposażony w świetną klawiaturę i przejrzysty interfejs, dzięki któremu mamy dostęp do wszystkich parametrów, doskonale sprawdzi się w warunkach scenicznych. Jedynymi mankamentami zdaje się być ograniczenie możliwości sekcji Synth oraz brak złącza Midi Thru. Nord Stage EX to flagowy model szweckiej rodziny Clavia System. Instrument oferuje szeroki wachlarz brzmień akustycznych fortepianów, organów, pianin elektycznych, clavinetu oraz moduł syntezatorowy, wzbogacony o dość obszerną sekcję efektow. Jak zwykle w przypadku instrumentów Nord zadbano o prosty i logiczny interfejs. Dzięki konstrukcji panelu przedniego wyposażonego we wszystkie potrzebne kontrolery, nie ma potrzeby wzgłębiania się w misteria menu. Najnowszy Stage EX wydaje się być idealną kombinacją ukierunkowaną na sceniczne performance.
Linia Nord Stage EX dostępna jest w trzech wersjach; 88- i
76-klawiszowej z ważona klawiaturą oraz w obecnej wersji Compact
wyposażonej w 73 średnio doważone klawisze. Trzeba przyznać, iż
klawiatura jest niemal doskonała biorąc pod uwagę zróznicowaną
charakterystykę manuałów oryginalnych rhodes`ów, clavinetu czy organów
Hammonda. Dodatkowo na panelu umieszczono przyciski regulujące wpływ
uderzenia na dynamikę.
Linia EX przeszła kilka zmian zarówno kosmetycznych jak i hardware`owych. Obejmują one:
- nowy schemat kolorów na panelu przednim,
- druki na górnym brzegu panelu przedniego wskazujące funkcje gniazd tylnego panelu (oprócz wersji Compact)
- dwukrotnie zwiększoną pojemność pamięci próbek fortepianu w porównaniu do poprzedniego modelu - ze 128 do 256MB.
- import fortepianowych soundów z Nord Stage Piano Library za pośrednictwem portu usb
Nord
Stage gospodarzy na pokładzie trzy rożne sekcje instrumentalne: Piano,
Organ oraz Synth. Taka selekcja ukazuje filozofię firmy w konstruowaniu
prawdziwych instrumentów o określonej funkcji, tworząc doskonale
odwzorowane arsenały brzmień.
Sekcja Piano oferuje duży wybór
pianin akustycznych i elektromechanicznych. Uporządkowana zostala w
sześciu grupach: Grand Piano, Upright Piano, Electric Grand, Electric
Pianos, Wurlitzer oraz Clavinet. Pierwsze grupa oparta jest na bazie
próbek fortepianu Yamaha C7 oraz Stainway`a Model D. Autentyczność
fortepianów przejawia się w odtworzeniu subtelnych niuansów w całym
zakresie dynamiki. Za realistyczne odtworzenie fenomenu akustycznego
rezonansu strun odpowiada technologia string resonanse w odniesieniu do
brzmień fortepianowych. Musze przyznać, iż barwa fortepianu, choć
uważana za najlepsza wśród tego typu instrumentów , rozczarowała mnie
pewnym szczegółem, który nie pozwolił mi w pełni rozkoszować się
dźwiękiem. Zwolnienie akcji klawiszy w środkowym rejestrze bez użycia
dampera powoduje ucięcie pozostającego po dźwięku śladu, porównywalne z
efektem cut off...Problem wyjaśnia się w koncertowych warunkach, kiedy
defekt nie jest tak bardzo audydywnie dostrzegalny, szczególnie podczas
zespołowej gry.
Dzięki elastycznemu rozwiązaniu firmy w kwestii
koneksji z Mac/Pc możliwy jest import nowych brzmień, które dostępne są
bezpłatnie na stronie producenta. Czyni to Nord Stage`a instrumentem
wybiegającym w przyszłość. Ciekawie przedstawia się grupa
stereofonicznych pianin (upright piano), znacznie różniąca się od
fortepianów. Programy te imponują akustyką. Zsamplowane z krótkim
naturalnym pogłosem oraz rezonansem pudła doskonale sprawdzą się w
produkcjach konwencji brytyjskiego rocka tj. Cold Play czy Keane.
Symulacja
brzmienia fortepianu elektrycznego Yamacha CP80 zdaje się być najlepszą
jaką dotychczas stworzono w hardware`owych instrumentach. Z delikatnie
odkręconym chorus`em w sekcji efektów przywołuje muzyczne reminiscencje
lat 80-tych. Barwy typu rhodes to absolutny fenomen…sądzę, że w
konfrontacji z oryginalnym fenderem nie jedno ucho miałoby problem z
rozróżnieniem instrumentów. Dbałość o detale nadało soundom unikalny
charakter, empirycznie niczym różniący się od żywego instrumentu.
Na
pokładzie Stage EX miejsce zajmują 3 typy rhodes`ów: MkI, MkII , MkV
oraz Wurlitzer 200A. Paleta dźwiękowa rozciąga się od matowych, ciepłych
brzmień po ostre i drapieżne, świetnie reagujące na zmiany dynamiczne.
Doskonale odtworzono efekt po zwolnieniu klawisza, czyli Note Off,
charakterystyczny dla oryginalnych rhodes`ów, czego na próżno szukać w
konkurencji. Świetnie również brzmią clavinety. Wszelkie niuanse takie
jak działanie pickupów oraz przełączników EQ, tożsame legendarnemu
Hohner`owi D6 zostały stworzone z godną pochwały precyzją.
Niewątpliwie
emulacja hammondów jest najmocniejszym ogniwem Norda. Zasadnicze
znaczenie dla kontroli w sekcji organowej pełnią Draw Bar`y w postaci 9
podświetlanych dyszli. Ich zadaniem jest płynna zmiana poziomu głośności
poszczególnych rejestrów. Podświetlenie tych kontrolerów jest świetnym
rozwiązaniem, gdyż przy zmianie presetu organowego widoczny jest
natychmiast stan fizyczny programu. Nierozłącznym składnikiem brzmienia
organów Hammonda jest Leslie z wirującymi głośnikami. Clavia stworzyła
naprawdę udany symulator tego wzmacniacza. Choć brakuje ustalenia
wartości przyspieszenia i zwolnienia obrotów, to kilka przycisków
funkcyjnych tj. Fast, Stop tworzy typowe parametry rotacji.
Przykładem
zaangażowania konstruktorów w tworzenie realistycznych programów jest
emulacja wzmacniacza, dzięki której powiększa się panorama dźwiękowa.
Regulacja stopnia otwarcia wzmacniacza daje nam płynną kontrolę pomiędzy
subtelnym overdrive a zgrzytliwym distortion. Funkcja wzmacniacza jest
autonomiczna, więc można ją stosować w kontekście innych barw.
Oprócz
emulacji organów Hammond`a, Nord Stage oferuje starannie przygotowane
dwa modele słynnych tranzystorowych organów z lat 60-tych - Vox
Continental oraz Farfisa. Klasyka i ponadczasowość.
Sekcja
syntyzatorowa to moduł instrumentu Nord Lead w okrojonej wersji. Oferuje
podstawowe tory syntezy: analogową (klasyczną), syntezę wavetable oraz
syntezę FM z szeregiem przebiegów wraz z typowymi kontrolerami typu
endless. Presety uporządkowano w kategoriach Bass, Pad i Synth po 99
komórek dla każdej kategorii. Kategoria Bass zdominowana jest przez
syntezę analogową, stąd dużo tu okrągłych, bogatych dźwięków, tożsamych
Nord Lead`owi 3. Świetnym rozwiązaniem są tryby portamento i unisono,
dzięki którym stworzyć można tłuste, zagęszczone soundy. Syntezator ma
spore możliwości, jednakże ograniczenie działania niektórych funkcji tj.
LFO czy filtry pozostawi koneserom analogomanii pewien niedosyt, tym
bardziej jeśli mieli sposobność obcowania z konstrukcjami Nord Lead.
Sekcja efektów składa się z czterech niezależnych bloków:
- Efekt 1 - ring modulator, tremolo, auto-pan oraz 3 typy wah-wah)
- Efekt 2 – flanger, phaser i chorus
- Delay – tryb ping-pong oraz funkcja tap tempo, bardzo przydatna dla spontanicznego ustawienia czasu opóźnienia
- AmpSim / sekcja EQ - oferuje trzy rodzaje wzmacniaczy, efekt Driver oraz trzy-pasmowy korektor
Na
końcu łańcucha efektów znajduje się prosty compressor oraz reverb z
kombinacjami efektów hall/stage/room i poziomem ich nasycenia. Pomimo,
iż sekcja efektów prezentuje się skromnie, stanowi jednak solidną bazę
do tworzenia własnych, niestandardowych konfiguracji.
SPECYFIKACJA:
Klawiatura:
Typ: Waterfall,
Klawisze: 73 klawisze dynamiczne, półważone, funkcja Aftertouch,
Brzmienia:
Pianinowe: pamięć na brzmienia pianinowe: 1 GB,
Programy: 400 (4 banki, po 20 stron, 5 lokacji programów na stronę),
Organowe: B3 Tone wheel Organ, Vox Continental i Farfisa,
Syntezatorowe: ok. 320 MB pamięci sampli, ponad 999 sampli instrumentów,
Efekty:
Effect 1: Ring Modulator, Tremolo, Pan, Wah, AutoWah 1, Autowah 2,
Effect 2: Flanger, Vibe, 2 Phasers, 2 Choruses,
Delay z Ping Pong i Tap-Tempo,
3 rodzaje symulacji głośników: JC, Tween i Small,
Symulacja wzmacniacza lampowego z regulowanym przesterem,
3-pasmowy EQ,
Symulacja rotora: ustawiana prędkość obrotów (stop, szybko, wolno) i oddzielny przester,
Efekty nadrzędne:
kompresor,
Reverb: 6 algorytmów,
Złącza:
Wyjścia audio: 4 x jack 1/4",
Wyjście słuchawkowe: Jack 1/4",
Wejście Monitor: Jack 1/8",
Wejście na pedał Sustain: Jack 1/4",
Wejście na pedał Rotor: Jack 1/4",
Wejście na pedał Organ Swell: Jack 1/4",
Wejście na kontroler/pedał ekspresji: Jack 1/4",
Wejście MIDI: DIN 5-pin,
Wyjście MIDI: DIN 5-pin,
Port USB: typ B (do połączenia z komputerem),
Akcesoria w komplecie:
Kabel USB,
Kabel zasilania,
Płyty DVD z bibliotekami Nord Sample,
Akcesoria opcjonalne (sprzedawane oddzielnie):
Statyw dedykowany Stand EX lub inny,
Pokrowiec,
Potrójny pedał Triple Pedal,
Pulpit na nuty Misic Stand EX,
Pedał Sustain: Nord Pedal Sustain, Roland DP-2, Roland DP-6, YAMAHA FC-4, YAMAHA FC-5, Fatar VFP1-25 itp.,
Kontroler/pedał ekspresji: YAMAHA FC-7, Roland EV-5 itp.,
Wymiary (wys. x szer. x głęb.): 104 x 1070 x 302 mm,
Waga: 9.7 kg.
Parametry i specyfikacje
Zalecane akcesoria
Ocena całkowita oparta o 1 recenzji użytkownika: