Fender American Special Jazzmaster, Rosewood Fingerboard, 3-Color Sunburst

Jaguar & Jazzmaster | Kod produktu: 011-4300-300 | ID: 214824

Wspominamy

Ten produkt nie jest produkowany lub nie jest częścią naszej oferty.
Szukasz alternatywy?

800 703 085 Napisz do nas

Fender American Special Jazzmaster, Rosewood Fingerboard, 3-Color Sunburst

Fender Jazzmaster pojawił się na rynku w 1958 r. W założeniach producenta miał on zastąpić Stratocastera jako wysoki model w ofercie prężnie rozwijającej się firmy. Wprowadzono w nim niesymetryczny kształt korpusu, by zapewnić lepsze wyważenie i komfort gry, także w pozycji siedzącej, jak mieli to w zwyczaju jazzmani - stąd także nazwa Jazzmaster.

Parametry i specyfikacje

Kraj pochodzenia

USA

Nowatorska (jak na tamte czasy) konstrukcja przetworników dawała bardziej stonowane brzmienie niż ostro brzmiące single Tele i Stratocastera, idąc tropem gitar hollow body, za co odpowiadały przede wszystkim znacznie większe cewki ukryte pod prostokątnymi obudowami. Jazzmaster był również pierwszą gitarą Fendera z ciemną palisandrową podstrunnicą, która później pojawiła się w pozostałych modelach gitar elektrycznych i basowych tej marki. Leo Fender, choć sam nie grał na gitarze, dał gitarzystom również nowy most z wibratorem - nie była to jednak tak dobra konstrukcja, jak tremolo znane ze Stratocastera, czy klasyczny wibrator Bigsby.

Na przekór nazwie modelu, jazzmani nie pokochali tej gitary, trzymając się konsekwentnie półpudła, a Jazzmaster okazał się świetnym instrumentem do grania surf rocka, o czym świadczą osiągnięcia takich zespołów jak The Ventures, The Surfaris, czy The Fireballs. Jazzmaster wraz z modelami Jaguar czy Mustang, zawsze był w cieniu wielkich ikon - modeli Telecaster i Stratocaster. Znajdując się niejako w drugim obiegu, te gitary mają jednak swych zagorzałych zwolenników i od czasu do czasu powracają do łask często za sprawą muzyków sceny alternatywnej.

Korpus gitary wykonano z olchy i wykończono lakierem uretanowym w klasycznym kanonie trójkolorowej przypalanki. Cieniowany jest zarówno przód, jak i profilowany pod żebra tył korpusu. Gryf o profilu modern C wykonany z klonu przykręcono do korpusu czterema śrubami. Palisandrowa podstrunnica mieszcząca 21 progów w rozmiarze jumbo ma niewielki promień - zaledwie 241 mm, czyli 9,5 cala. Siodełko główki wykonano z syntetycznej kości. Klucze to doskonale znane z innych modeli Fendera zamknięte przekładnie olejowe. Most to konstrukcja z zastrzeżoną nazwą Adjusto-Matic, która razem ze strunociągiem do złudzenia przypomina konstrukcje znane z modeli innego amerykańskiego producenta.

Układ elektryczny, ukryty pod czterowarstwową płytką typu tortoise shell, opiera się na dwóch przetwornikach typu humbucker, które na pierwszy rzut oka na tę konstrukcję nie wyglądają, za sprawą dużych spłaszczonych cewek ułożonych jedna nad drugą, a nie obok siebie. Dwa przesuwane włączniki przetworników znane z pierwszych wersji Jazzmastera i wersji Reissue ’62 zastąpił jeden przełącznik trójpozycyjny umieszczony na wysokości 21 progu. Potencjometry regulacji głośności i barwy kryją się pod gałkami w kolorze Aged White dobranym do barwy obudów przetworników.

Ujęcie słowami specyfiki dźwięku tej gitary nie jest proste, ponieważ to, co można z niej wydobyć trudno jednoznacznie porównać do któregoś z brzmień zaliczanych do klasyki typu Tele, Strat, LP. Choć mamy tu do czynienia z przetwornikami typu humbucker, to ich specyfika nie do końca oddaje to, co zwykło się określać tym mianem. Atak i reakcja na dynamikę jest właściwa dla mocnych singli. Brzmienie jest czytelne, sprężyste i dobrze wyrównane pasmowo. Stały most gwarantuje pełne i długie wybrzmienie.

Na czystym kanale dźwięk trąci nutą vintage, świetnie nadając się do grania starych utworów (np. z repertuaru chociażby The Shadows, czy The Beatles). Brzmienie jest dźwięczne i nośne, a instrument świetnie oddaje niuanse artykulacji. Poziom sygnału jest nieco niższy niż w klasycznym Jazzmasterze, jednak wciąż mocniejszy niż w przypadku singli. Ta specyfika świetnie sprawdza się ze wzmacniaczem wysterowanym na crunch. Mocny dół pasma daje stabilną podstawę w osadzonych riffach. Środek dobrze przebija się w miksie, góra jest perlista i czytelna, choć minimalnie wycofana. Jazzmaster bardzo pozytywnie zaskakuje również na mocnym przesterze dając mięsiste, stosunkowo twarde brzmienie, minimalnie ciemniejsze niż w przypadku tradycyjnych humbuckerów z cewkami ustawionymi obok siebie.

Specyfikacja
Seria: American Special  
Kolor: Czarna  
Kształt korpusu: Jazzmaster  
Materiał korpusu: Olcha  
Rodzaj wykończenia: Urethane  
Materiał gryfu: Klon  
Kształt gryfu: Modern C  
Menzura: 25.5" (648 mm)  
Podstrunnica: Palisander  
Ilość strun: 6  
Radius podstrunnicy: 9.5" (241mm)  
Ilość progów: 21  
Rozmiar progów: Jumbo  
Siodełko: Synthetic Bone  
Pickup przy mostku: Jazzmaster Special Humbucking  
Pickup przy gryfie: Jazzmaster Special Humbucking  
Potencjometry: Master Volume, Master Tone  
Warianty przełączania pickapów: 3-pozycyjny  
Układ pickupów: HH  
Mostek: Pinned Adjusto-Matic with Anchored Tailpiece  
Wykończenie osprzętu: Chrom, Nikiel  
Klucze: Standard Cast/Sealed  
Maskownica: 4-Ply Tortoiseshell   

Ocena całkowita oparta o 0 recenzjach uzytkownika:

0

Posiadasz ten Fender American Special Jazzmaster, Rosewood Fingerboard, 3-Color Sunburst , albo miałeś okazję używać produktu?

© 2004-2019 Muziker | Fender American Special Jazzmaster, Rosewood Fingerboard, 3-Color Sunburst