Kod produktu: 011-4300-300 | ID: 214824
Fender Jazzmaster pojawił się na rynku w 1958 r. W założeniach producenta miał on zastąpić Stratocastera jako wysoki model w ofercie prężnie rozwijającej się firmy. Wprowadzono w nim niesymetryczny kształt korpusu, by zapewnić lepsze wyważenie i komfort gry, także w pozycji siedzącej, jak mieli to w zwyczaju jazzmani - stąd także nazwa Jazzmaster.
Nowatorska (jak na tamte czasy) konstrukcja przetworników dawała
bardziej stonowane brzmienie niż ostro brzmiące single Tele i
Stratocastera, idąc tropem gitar hollow body, za co odpowiadały przede
wszystkim znacznie większe cewki ukryte pod prostokątnymi obudowami.
Jazzmaster był również pierwszą gitarą Fendera z ciemną palisandrową
podstrunnicą, która później pojawiła się w pozostałych modelach gitar
elektrycznych i basowych tej marki. Leo Fender, choć sam nie grał na
gitarze, dał gitarzystom również nowy most z wibratorem - nie była to
jednak tak dobra konstrukcja, jak tremolo znane ze Stratocastera, czy
klasyczny wibrator Bigsby.
Na przekór nazwie modelu, jazzmani nie
pokochali tej gitary, trzymając się konsekwentnie półpudła, a
Jazzmaster okazał się świetnym instrumentem do grania surf rocka, o czym
świadczą osiągnięcia takich zespołów jak The Ventures, The Surfaris,
czy The Fireballs. Jazzmaster wraz z modelami Jaguar czy Mustang, zawsze
był w cieniu wielkich ikon - modeli Telecaster i Stratocaster.
Znajdując się niejako w drugim obiegu, te gitary mają jednak swych
zagorzałych zwolenników i od czasu do czasu powracają do łask często za
sprawą muzyków sceny alternatywnej.
Korpus gitary wykonano z
olchy i wykończono lakierem uretanowym w klasycznym kanonie
trójkolorowej przypalanki. Cieniowany jest zarówno przód, jak i
profilowany pod żebra tył korpusu. Gryf o profilu modern C wykonany z
klonu przykręcono do korpusu czterema śrubami. Palisandrowa
podstrunnica mieszcząca 21 progów w rozmiarze jumbo ma niewielki promień
- zaledwie 241 mm, czyli 9,5 cala. Siodełko główki wykonano z
syntetycznej kości. Klucze to doskonale znane z innych modeli Fendera
zamknięte przekładnie olejowe. Most to konstrukcja z
zastrzeżoną nazwą Adjusto-Matic, która razem ze strunociągiem do
złudzenia przypomina konstrukcje znane z modeli innego amerykańskiego
producenta.
Układ elektryczny, ukryty pod czterowarstwową płytką
typu tortoise shell, opiera się na dwóch przetwornikach typu humbucker,
które na pierwszy rzut oka na tę konstrukcję nie wyglądają, za sprawą
dużych spłaszczonych cewek ułożonych jedna nad drugą, a nie obok siebie.
Dwa przesuwane włączniki przetworników znane z pierwszych wersji
Jazzmastera i wersji Reissue ’62 zastąpił jeden przełącznik
trójpozycyjny umieszczony na wysokości 21 progu. Potencjometry regulacji
głośności i barwy kryją się pod gałkami w kolorze Aged White dobranym
do barwy obudów przetworników.
Ujęcie słowami specyfiki dźwięku
tej gitary nie jest proste, ponieważ to, co można z niej wydobyć trudno
jednoznacznie porównać do któregoś z brzmień zaliczanych do klasyki typu
Tele, Strat, LP. Choć mamy tu do czynienia z przetwornikami typu
humbucker, to ich specyfika nie do końca oddaje to, co zwykło się
określać tym mianem. Atak i reakcja na dynamikę jest właściwa dla
mocnych singli. Brzmienie jest czytelne, sprężyste i dobrze wyrównane
pasmowo. Stały most gwarantuje pełne i długie wybrzmienie.
Na
czystym kanale dźwięk trąci nutą vintage, świetnie nadając się do grania
starych utworów (np. z repertuaru chociażby The Shadows, czy The
Beatles). Brzmienie jest dźwięczne i nośne, a instrument świetnie oddaje
niuanse artykulacji. Poziom sygnału jest nieco niższy niż w klasycznym
Jazzmasterze, jednak wciąż mocniejszy niż w przypadku singli. Ta
specyfika świetnie sprawdza się ze wzmacniaczem wysterowanym na crunch.
Mocny dół pasma daje stabilną podstawę w osadzonych riffach. Środek
dobrze przebija się w miksie, góra jest perlista i czytelna, choć
minimalnie wycofana. Jazzmaster bardzo pozytywnie zaskakuje również na
mocnym przesterze dając mięsiste, stosunkowo twarde brzmienie,
minimalnie ciemniejsze niż w przypadku tradycyjnych humbuckerów z
cewkami ustawionymi obok siebie.
Specyfikacja
Seria: American Special
Kolor: Czarna
Kształt korpusu: Jazzmaster
Materiał korpusu: Olcha
Rodzaj wykończenia: Urethane
Materiał gryfu: Klon
Kształt gryfu: Modern C
Menzura: 25.5" (648 mm)
Podstrunnica: Palisander
Ilość strun: 6
Radius podstrunnicy: 9.5" (241mm)
Ilość progów: 21
Rozmiar progów: Jumbo
Siodełko: Synthetic Bone
Pickup przy mostku: Jazzmaster Special Humbucking
Pickup przy gryfie: Jazzmaster Special Humbucking
Potencjometry: Master Volume, Master Tone
Warianty przełączania pickapów: 3-pozycyjny
Układ pickupów: HH
Mostek: Pinned Adjusto-Matic with Anchored Tailpiece
Wykończenie osprzętu: Chrom, Nikiel
Klucze: Standard Cast/Sealed
Maskownica: 4-Ply Tortoiseshell
Parametry i specyfikacje
Zalecane akcesoria